همه چیز در باره سوتین شیردهی

سوتین شیردهی بهترین گزینه دوران شیردهی

حاملگی و زایمان شیرین اما پرچالش

حتی تصور در آغوش کشیدن فرزند نوزاد هم کام آدم را شیرین می‌کند. این تجربه ایست که برای مادر تمام سختی های دوران حاملگی را به خاطرات شیرین تبدیل می‌کند. اما همه می‌دانیم این تازه شروع ماجراست. بانوان از جنبه های هورمونی، جسمی و حتی روحی تغییرات بسیاری را در این دوران تجربه می‌کنند که در این مطلب ما به تغییرات جسمی می‌پردازیم. از ابتدای دوران حاملگی تا تقریبا آواخر دوران شیردهی جشم مادر در حال تغییر است. ابتدا با اضافه شدن وزن تا زمان زایمان شروع می‌شود بعد از آن شروع به کم شدن می‌کند. این روند روی سینه های از چند جهت تاثیر میگذارد. چربی و غدد متورم و تولید شیر حدودا بعد از ماه ششم باعث افزایش سایز و وزن در سینه خواهند شد. در دوران شیردهی نیز با پر و خالی شدن پستان ها از شیر سینه ها افزایش یا کاهش سایز خواهند داشت. در این زمان است که نیاز به سوتینی احساس می‌شود که بتواند از سینه ها در شرایط متغییر نیز حمایت کند و  دقیقا کار سوتین شیردهی همین است.

سوتین شیردهی چیست؟

سوتین شیردهی یک سوتین حمایتگر از سینه است، که در دوران شیردهی یا دوران حاملگی پوشیده می شود. سوتین شیردهی نوعی سوتین است که برای شیردهی به نوزاد طراحی شده. این سوتین ها به گونه ای طراحی شده اند که کاپ های سوتین به راحتی و به صورت جداگانه قابل باز کردن و بستن باشند، تا بتوانید به راحتی و  در هر مکانی به نوزاد خود شیر دهید. ساختار کلی این سوتین شبیه به سوتین های معمولیست، با این تفاوت که کاپ های این سوتین دارای یک پد یا دریچه مجزا ست که با یک قفل یا دکمه به راحتی با یک دست باز یا بسته می‌شود. وظیفه آن پوشاندن بخش جلویی سینه است. سوتین‌های شیردهی معمولاً تا چهار ردیف قزن در قسمت پشتی دارند تا به بانوان اجازه دهد تا اندازه نوار دور سینه ی خود را تا حد محدودی تنظیم کند. سوتین شیردهی مناسب یک سینه‌بند نرم از ترکیب پنبه و لاکرا با کاپ‌های انعطاف‌پذیر است تا با تغییرات اندازه سینه‌ها را تطبیق یابد. بیشتر خانم ها دو یا چند سوتین برای شیردهی می خرند تا بتوانند آن ها را با هم جایگزین کنند.

سوتین شیردهی پنبه-لاکرا نرم و لطیف

همان چیزی که از سوتین شیردهی انتظار دارید

-19%
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند
قیمت اصلی 240,000 تومان بود.قیمت فعلی 195,000 تومان است.
-13%
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند
قیمت اصلی 240,000 تومان بود.قیمت فعلی 210,000 تومان است.
-21%
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند
قیمت اصلی 240,000 تومان بود.قیمت فعلی 189,000 تومان است.
-13%
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند
قیمت اصلی 240,000 تومان بود.قیمت فعلی 210,000 تومان است.
-17%
+
این محصول دارای انواع مختلفی می باشد. گزینه ها ممکن است در صفحه محصول انتخاب شوند
قیمت اصلی 240,000 تومان بود.قیمت فعلی 199,000 تومان است.

چرا باید از سوتین شیردهی در دوران شیردهی  استفاده کنیم؟

یا چرا نباید از سوتین معمولی در دوران شیردهی استفاده کرد ؟ استفاده از سوتین های معمول و رایج برای دوران شیردهی محدودیت ها و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت . به طور مثال:

فشار بر غدد شیردهی در دوران شیردهی

برای ارائه حمایت و تناسب، برای تسهیل شیردهی و برای جلوگیری از پف کردن سینه ها یا سایر عوارضی که مانع از شیردهی موثر نوزاد می شود، پوشیدن سوتین های مناسب برای شیردهی بسیار مهم است. هنگامی که زنی سینه بند خیلی تنگ می پوشد، ممکن است میزان شیر او کاهش یابد و ممکن است مجاری شیر بسته شده را تجربه کند یا عفونت بسیار دردناکی به نام ماستیت را تجربه کند. ورم پستان می تواند از نظر جسمی و روحی بر توانایی مادر در شیردهی تأثیر بگذارد.
در هنگام نبود امکان باز کردن کامل سوتین، کنار کشیدن بند ها یا کش سوتین برای شیردهی، باعث ایجاد فشار بر روی غدد داخل سینه میشود. این فشار باعث اختلال در عملکرد غدد و خروج شیر مادر خواهد شد. که برای سلامت مادر مضر است. یک سوتین شیردهی مناسب می‌تواند فرم سینه را حتی در زمان شیردهی نیز حفظ کند.

تغییر سایز سینه ها در دوران شیردهی

سینه‌های یک زن در طول بارداری معمولاً به اندازه 1 و حتی تا 2 سایز رشد می‌کنند. بانویی که قبل از بارداری از سوتین کاپ سی استفاده می کرد، ممکن است نیاز به خرید سینه بند بزرگتر در حین شیردهی داشته باشد. حدود 50 تا 73 ساعت پس از تولد نوزاد، مادر پرشدن سینه‌ها از شیر را تجربه می‌کند (که ممکن است گاهی حتی از آنها شیر هم خارج شود) . در آن مرحله تغییرات در سینه خیلی سریع اتفاق می‌افتد. هنگامی که شیردهی شروع می شود، سینه های بانوان به طور قابل توجهی متورم می شوند و می توانند احساس درد، برآمدگی و سنگینی داشته باشند (که به آن پف کردگی گفته می شود).
همچنین به دلیل تغییر مکرر سایز سینه در دوران شیردهی ، سوتین شیردهی قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سوتین های معمولی دارد.

سوتین شیردهی کمک به بهداشت مادر و کودک

خانم هایی با سینه‌های کوچکتر که معمولاً سوتین نمی‌پوشند هم برای حمایت از سینه‌هایشان که اکنون بزرگ‌تر شده یا صرفاً برای جلوگیری از نشت شیر به لباس‌شان، از سوتین شیردهی استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت بهداشت مادر و کودک باید این نکته را در نظر گرفت که لکه های شیر به سرعت فاسد می‌شوند. سوتین شیردهی دائما باید شسته شود. حتی پیشنهاد می‌شود که چند سوتین شیردهی داشته باشید تا روزانه دو یا سه بار بتوانید آنها را عوض کنید. سینه های مادر مانند ظرف غذای نوزاد است. با حفظ بهداشت پستان ها از بیمار شدن بی دلیل کودکتان جلوگیری کنید.

فرهنگ، قوانین و تعصبات در شیردهی به کودک

انتخاب یک سوتین شیردهی کاربردی برای کمک به مادر در هنگام شیردهی در شرایط مختلف مهم است. حتی در برخی از فرهنگ‌های غربی، در حالی که سینه‌های نیمه برهنه یا برهنه در سواحل ، مجلات و فیلم‌ها آشکارا نمایش داده می‌شوند، نشان دادن سینه‌ها در ملاء عام در هنگام شیردهی ممنوع است. چه برسد به فرهنگ ایرانی و اسلامی که نشان دادن اعضای خصوصی به نامحرم فعلی حرام است و همچنین در فرهنگ ایرانی نیز این امر پسندیده ای نیست (بگذریم از سانسور گوش زنان در شبکه ملی). اکثر انواع سوتین مخصوص دوران شیردهی فقط قسمت جلوی سینه را برای نوزاد نمایان می‌کند و در این حالت سینه ها پوشیده خواهد ماند.

تاریخچه سوتین های شیردهی

اولین حق ثبت اختراع برای لباسی به نام “سینه بند پرستاری” در سال 1943 توسط آلبرت گلاسر به دست آمد. پس از جنگ جهانی دوم، افزایش نرخ فرزند آوری باعث رونق زیادی در بازار سوتین‌های پرستاری از کودک شد. سوتین‌های پرستاری ترجمه Nursing Bra  که در زبان فارسی به آن سینه بند یا سوتین شیردهی اطلاق میگردد. برای مدتها سوتین های شیردهی شاهد نوآوری کمی بودند و بازار تحت سلطه شرکت‌های بزرگ‌تر لباس زیر بود که فقط یک گیره به سوتین اضافه می‌کردند.

یک لباس شیردهی در سال 1872 که یک فلپ متحرک را نشان می دهد که امکان شیردهی را فراهم می کند.

تکامل سوتین های شیردهی

سوتین های شیردهی سال هاست که وجود دارند، اما اولین سوتین های شیردهی که به گونه ای طراحی شده بودند که به راحتی قابل باز کردن و بستن باشند، در اواخر قرن نوزدهم اختراع شدند. این سوتین ها معمولاً از پارچه های نرم و راحت مانند پنبه یا کتان ساخته می شدند و دارای قزن ها یا دکمه هایی بودند که به راحتی قابل باز کردن و بستن بودند.

در اوایل قرن بیستم، سوتین های شیردهی محبوبیت بیشتری پیدا کردند و در طیف گسترده ای از سبک ها و قیمت ها در دسترس قرار گرفتند. با این حال، سوتین های شیردهی هنوز هم تا حدودی قابل توجه بودند و بسیاری از زنان آنها را در مکان های عمومی نمی پوشیدند.

در دهه های 1960 و 1970، جنبش زنان به سوتین های شیردهی کمک کرد تا به طور قابل توجهی محبوب تر شوند. زنان شروع به پذیرش بدن خود کردند و مایل بودند تا سوتین های شیردهی بپوشند، حتی در مکان های عمومی.

گسترگی صنعت

امروزه، سوتین های شیردهی به طور گسترده ای در دسترس هستند و در طیف گسترده ای از سبک ها و قیمت ها موجود هستند. بسیاری از زنان آنها را به عنوان بخشی از روال روزانه خود می پوشند.

صنعت سینه بند شیردهی بسیار گسترده شده است. به عنوان مثال تولید کنندگان سنتی سینه بند مانند Wonderbra. محصول آنها برای پاسخگویی به نیازهای زنانی طراحی شده است که اندازه سینه آنها می تواند تا یک سایز در هر ساعت در حین شیردهی نوسان داشته باشد. یکی دیگر از مبتکران مری سانچز است که در سال 1991 حق اختراع را برای روش بستن با یک دست و تنظیم متغیر اندازه کاپ دریافت کرد.

برای زنانی که شیر خود را پمپاژ می کنند، سوتین های مخصوص شیردهی در دسترس است که امکان پمپاژ بدون دست را فراهم می کند.

چرا باید سوتین شیردهی بپوشید؟

سینه های بزرگ، پر و سنگین دارید؟ یک سوتین شیردهی می تواند وزن اضافی سینه های شما را تحمل کند. همچنین می‌تواند از رباطهای کوپر پشتیبانی کند که ممکن است به جلوگیری از افتادگی سینه‌های یا حتی پوست صورت شما در آینده کمک کند.مهم است که به محض اینکه متوجه شدید سینه هایتان شروع به رشد و تغییر کردند، پوشیدن سینه بند بارداری  را شروع کنید، معمولاً این تغییرات در محدوده هفته ششم تا دهم اول بارداری شما رخ می دهد.
اگه حتی سینه های کوچکی هم دارید باز هم این سوتین ها می‌تواند از لحاظ بهداشتی و محافظت از پوست صورت نوزاد مفید باشند.

سوالات متداول سوتین و شیردهی

سایز مناسب سوتین شیردهی من چیست؟

سینه‌های یک زن در طول بارداری معمولاً به اندازه 1 و حتی تا 2 سایز رشد می‌کنند. بانویی که قبل از بارداری از سوتین کاپ سی استفاده می کرد، ممکن است نیاز به خرید سینه بند بزرگتر در حین شیردهی داشته باشد. بهتر 

سوتین های شیردهی با سایر سوتین ها چه تفاوتی دارد؟

تفاوت اصلی بین سوتین معمولی و سوتین شیردهی در این است که سوتین های شیردهی در قسمت جلو سینه دارای درپوشی هستند که امکان دسترسی آسان به نوک سینه ها را برای شیردهی فراهم می کند، در حالی که سوتین های معمول اینگونه نیستند. همچنین سوتین های شیردهی برای اینکه بتوانند با بزرگ و کوچک شدن سینه ها، قبل و بعد از شیردهی تطبیق پیدا کنند، از پارچه های منعطف ساخته می‌شوند.

آیا می توانید از سوتین معمولی برای شیردهی استفاده کنید؟

بهتر است از سوتین معمولی برای شیردهی به نوزاد استفاده نشود. اما اگر قصد دارید از یک سوتین معمولی برای شیردهی استفاده کنید، مهم است که مطمئن شوید سوتین به اندازه کافی شل و نرم باشد تا پایین کشیدن یا بلند کردن کاپ برای شیر دادن فشاری به سینه‌های شما وارد نکند، زیرا این می‌تواند موجب مسدود شدن مجاری یا ورم پستان شود.

نمیخواهم به کودک شیر بدهم آیا باز هم به سوتین شیردهی نیاز دارم؟

من قصد شیر دادن ندارم، آیا هنوز باید سوتین شیردهی بخرم؟ حتی اگر قصد شیردهی به نوزاد خود را ندارید، باز هم باید در دوران بارداری از سوتین بارداری یا شیردهی استفاده کنید. مطمئناً در این دوران به دلایل بهداشتی و عدم تطبیق پذیری با سایز نمی‌توان از سوتین های معمول استفاده کرد.سوتین در دوران بارداری 

بسیاری از خانم‌ها ترکیبی از هر دو را ترجیح می‌دهند، خرید سوتین‌های بارداری یا سوتین هایی با سایز بزرگ‌تر از سایز قبل از بارداری، سپس در اواخر ماه ششم به سوتین‌های شیردهی روی می‌آورند. بسیاری از سوتین‌های شیردهی دارای جنسی نرم و بدون فنر هستند، بنابراین برای اواخر بارداری، زمانی که ممکن است احساس ناراحتی و خستگی داشته باشید، ایده‌آل هستند. بعلاوه، اگر به نوزاد خود شیر دهید، پس از زایمان به آنها نیاز خواهید داشت.

سوتین شیردهی چه سایزی بخرم ؟

علاوه بر اینکه با تولید شیر، سینه ها بزرگتر می‌شوند، قفسه سینه هم در دوران بارداری به دلیل رشد کودک منبسط می‌شود که باعث می‌شود شما یک سایز کاپ و یک سایز دور سینه ای افزایش سایز داشته باشید. اگر سوتین‌های شیردهی را برای پوشیدن در دوران بارداری می‌خرید، مطمئن شوید که به شما فضایی کافی برای رشد می‌دهد. در دوران بارداری سوتینی را انتخاب کنید که وقتی قزنهای آن در تنگ‌ترین حالت قرار دارد، مناسب باشد.چند عدد سوتین شیردهی باید بخرم ؟به طور کلی، توصیه می شود 3-4 سوتین شیردهی داشته باشید. این به شما امکان می دهد در طول روز دو سوتین را بشویید و خشک کنید، در حالی که بقیه را می پوشید. اگر به طور مکرر شیر می دهید، ممکن است نیاز به خرید سوتین شیردهی بیشتری داشته باشید. البته این به بودجه شما هم بستگی دارد. اما پیشنهاد می‌شود که خرید چند سوتین شیردهی را در اولیت هزینه ها قرار دهید.  از محل غذا خوردن نوزادتان به خوبی نگهداری کنید.

چه زمانی سوتین شیردهی بخریم ؟

وقتی به فرایندشیردهی عادت کردید و احساس راحتی داشتید آن وقت تعیین اندازۀ سوتین ساده‌تر خواهد بود و مناسب‌ترین وقت برای اندازه‌گیری حرفه‌ای توسط متخصص است. در این زمان بهترین وقت است که دو یا سه سوتین شیردهی مناسب تهیه کنید.

 هدف شما باید این باشد که سوتینی انتخاب کنید که سینه‌هایتان را به خوبی نگه دارد و با پوشیدنش احساس راحتی داشته باشید. با کمی آزمون و خطا و صبر سوتین شیردهی به چیزی همچون سوتین معمولی بدل می‌شود که دیگر دغدغه ذهنیتان نخواهد بود.

سوتین شیردهی چه مارکی خوبه ؟

سوتین شیردهی با مارک ها و برند های متفاوتی در بازار وجود دارد.

برند های ایرانی : بعضی برند ها از مواد اقتصادی و ارزان قیمت استفاده می‌کنند که اگر بودجه کافی برای خرید این سوتین‌ها دارید، اصلا پیشنهاد نمیشه. با کمی هزینه بیشتر می‌توانید سوتین مناسبی برای دوران شیردهی بخرید. برند هایی مثل شباهنگ و B&D سوتین های با کیفیتی برای شیردهی تولید می‌کنند.
برند های خارجی : در بازار ایران برند های خارجی اکثرا محدود به کشور ترکیه و چین هستند. برند های وارداتی ترک اکثرا قیمت بالایی دارند ولی از کیفیت مناسبی برخوردارند. برند های چینی هم کیفیت مناسبی دارند، اما معمولا سایزشان با استاندارد ایران مطابقت ندارن. به طور مثال سایز 90 یک سوتین چینی برای سایز 85 مناسب است. 

نبستن سوتین در دوران شیردهی کار درستی است ؟

عدم استفاده از سوتین در دوران شیردهی، اشتباهی است که بعضی مادران مرتکب می‌شوند. مخصوصا اگر سینه های بزرگی دارید در این دوران بزرگتر هم خواهد شد و نبستن سوتین می‌تواند موجب افتادگی سینه و حتی کشیدگی پوست صورت شود.

نبستن سوتین در هنگام شیردهی

نبستن سوتین در زمان شیردهی بهتر از شیردهی با یک سوتین نا مناسب است. اما باز هم چون زمان زیادی در حال شیردهی هستید، این موضوع می‌تواند موجب افتادگی سینه و حتی کشیدگی پوست صورت شود. سوتین شیردهی مناسب حتی در هنگام شیردهی هم میتواند از سینه های شما حمایت کند و وزن آن را به شانه های شما منتقل کند.

4 نکته برای کمک به جلوگیری از عفونت پستان

  • سوتین شیردهی خود را هر روز بشویید.
  • از سینه‌های خود در برابر اصطکاک و فشار محافظت کنید.
  • نوک سینه‌های خود را قبل و بعد از شیردهی تمیز کنید.
  • در صورت بروز هر گونه علائم عفونت پستان، مانند قرمزی، درد یا تورم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

شما چه تجربه ای در خصوص استفاده از سوتین های شیردهی دارید که ما از قلم انداختیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *